Συμβουλές διατροφής - Διατροφή και υγεία

Γνωρίστε την ευεργετική ρεσβερατρόλη ΑΠΟ ΤΟΝ ΧAΡΗ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Διευθυντή διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας neadiatrofis.gr
Η ρεσβερατρόλη είναι μια φυσική φαινολική ουσία της κατηγορίας των φυτοαλεξινών. Αποτελεί μια φυτοχημική ουσία με αντιβιοτική δράση που παράγεται από διάφορα φυτά όταν δέχονται επίθεση από παθογόνους μικροοργανσιμούς, όπως τα βακτήρια και οι μύκητες. Επίσης, η ρεσβερατρόλη, όπως και άλλες πολυφαινόλες, προστατεύει τα φυτά από επιβλαβείς οξειδώσεις και χαμηλές θερμοκρασίες. Με την αντιοξειδωτική της δράση προστατεύει βασικά βιομόρια, όπως πρωτεΐνες, σάκχαρα, λιπίδια μεμβρανών των κυττάρων καθώς και το DNA των κυττάρων από πιθανές οξειδωτικές βλάβες.
Βρίσκεται κυρίως σε υψηλές συγκεντρώσεις στη φλούδα των σταφυλιών και ιδιαίτερα των κόκκινων σταφυλιών, στα φύλλα ευκαλύπτου και ελάτου, στους ξηρούς καρπούς, στα μούρα, και σε μικρότερες ποσότητες έχει βρεθεί σε 70 ακόμη φυτικά προϊόντα. Η περιεκτικότητα στη φλούδα των φρέσκων κόκκινων σταφυλιών σε ρεσβερατρόλη είναι 50-100 μg/g, ενώ στο κόκκινο κρασί μπορεί να βρεθεί σε συγκεντρώσεις 1,5-3 mg/L. Πλέον, έχουν αναπτυχθεί και συμπληρώματα διατροφής που περιέχουν σημαντικές ποσότητες ρεσβερατρόλης
Αφορμή για την ενασχόληση της επιστημονικής κοινότητας με την εν λόγω ουσία αποτέλεσε το λεγόμενο «γαλλικό παράδοξο», δηλαδή η σχετικά χαμηλή συχνότητα της καρδιαγγειακής νόσου στο γαλλικό πληθυσμό, παρά τη σχετικά υψηλή κατανάλωση τροφών πλουσίων σε κεκορεσμένα λίπη. Αυτή η «καρδιοπροστασία» που εμφάνιζε ο γαλλικός πληθυσμός φάνηκε ότι μπορεί να οφείλεται στην τακτική μέτρια κατανάλωση κόκκινου κρασιού. H μέτρια κατανάλωση οινοπνεύματος από οποιουδήποτε τύπου οινοπνευματώδες ποτό φαίνεται να είναι επωφελής. Όμως σε διάφορες μελέτες έχει φανεί ότι η κατανάλωση κόκκινου κρασιού  είναι περισσότερο προστατευτική για τη στεφανιαία νόσο σε σύγκριση με τα άλλα οινοπνευματώδη ποτά, γεγονός που μπορεί να αποδοθεί στις πολυφαινόλες της φλούδας των κόκκινων σταφυλιών, όπως η ρεσβερατρόλη.
Οι επιδράσεις της ρεσβερατρόλης αποτελούν σήμερα αντικείμενο πολλών μελετών σε πειραματόζωα και στον άνθρωπο. Η ουσία αυτή υποτέθηκε ότι θα μπορούσε να αποτελέσει το «κλειδί» που ανοίγει την πόρτα της μακροζωίας. Βέβαια, τα αποτελέσματά των μελετών για την επίδρασή της στη διάρκεια ζωής πολλών πειραματικών μοντέλων οργανισμών παραμένουν αμφιλεγόμενα.
Οι μελέτες στα πειραματόζωα (κυρίως σε ποντίκια και αρουραίους) αναφορικά με τη δράση της ρεσβερατρόλης έδειξαν τα εξής:
Πρόληψη καρκίνου: Αντικαρκινικές ιδιότητες. Φαίνεται ότι μπορεί να εμποδίσει την ανάπτυξη κάποιων τύπων καρκίνου, κατά βάση καρκίνου του δέρματος και του γαστρεντερικού συστήματος.
Καρδιοπροστατευτικές επιδράσεις: η προστασία επιτυγχάνεται μέσω της παρεμπόδισης της δημιουργίας αθηρωματικής πλάκας. Μηχανισμοί είναι η αναστολή της οξείδωσης της LDL χοληστερόλης, η αύξηση της σύνθεσης αγγειοδιασταλτικών μορίων, η μείωση της πυκνότητας του αίματος (αναστολή συσσώρευσης αιμοπεταλίων και έκφρασης χημειοτακτικών μορίων), καθώς και η ελάττωση του πολλ/σμού των αγγειακών λείων μυικών κυττάρων που συσσωρεύονται στην αθηρωματική πλάκα.
Αντιδιαβητικές επιδράσεις: Οι μελέτες σε τρωκτικά έχουν δείξει ότι η ρεσβερατρόλη κατέχει υπογλυκαιμικές και υπολιπιδαιμικές ιδιότητες. Βελτιώνει συνήθη συμπτώματα του διαβήτη, όπως η πολυφαγία και ο πολυδιψία.
Η ρεσβερατρόλη φάνηκε επίσης ότι έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση με χαρακτηριστική την προστασία από την ανάπτυξη αρθρίτιδας. Παράλληλα, έχουν αναφερθεί και νευροπροστατευτικές επιδράσεις, όπως ο ανασταλτικός ρόλος της στην παθογένεση νευροεκφυλιστικών παθήσεων (π.χ. νόσος Alzheimer). Επίσης, στα πειραματόζωα υπάρχουν αναφορές και για αντι-ιική δράση της ρεσβερατρόλης. Επιπρόσθετα, κάποιες μελέτες δείχνουν ότι μπορεί σε κάποιο βαθμό να μετριάσει τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης, αφού η ρεσβερατρόλη είναι ένα φυτοοιστρογόνο, δηλαδή μια ουσία που μπορεί να μιμηθεί τη δράση των οιστρογόνων.
Τέλος, πρόσφατες μελέτες της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ σε ποντίκια έδειξαν ότι η ρεσβερατρόλη αυξάνει τη δραστηριότητα των μιτοχονδρίων, των μονάδων παραγωγής ενέργειας των κυττάρων, τα οποία είναι ζωτικής σημασίας για τη μακροζωία και τη γενικότερη υγεία.
 
 
Λύσεις για να πείσετε το παιδί σας να τρώει σωστά ΑΠΟ ΤΟΝ ΧAΡΗ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Διευθυντή διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας neadiatrofis.gr
Η άρνηση πολλών παιδιών να καταναλώσουν τρόφιμα υψηλής θρεπτικής αξίας και η μονοτονία και εμμονή τους σε συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές, αποτελεί ένα φαινόμενο αρκετά συχνό. Μια οδηγία προς τους γονείς, που θα μπορούσε να βοηθήσει προς την κατεύθυνση της ευκολότερης εισαγωγής και αποδοχής νέων γεύσεων από ένα παιδί, είναι το να σερβίρετε το νέο τρόφιμο στην αρχή του γεύματος και σε ευχάριστο κλίμα. Η αυξημένη πείνα του παιδιού στην αρχή του γεύματος θα ενισχύσει την πιθανότητα να δοκιμάσει το νέο τρόφιμο. Από την άλλη, έχει φανεί ότι όταν το παιδί συνδέει τη δοκιμή ενός νέου τροφίμου με θετικά συναισθήματα οι πιθανότητες αποδοχής του αυξάνονται. Γι’ αυτό το λόγο, προσπαθήστε να προσφέρετε ένα νέο τρόφιμο σε ευχάριστη ατμόσφαιρα και με καλή διάθεση και αποφύγετε τη δοκιμή όταν το παιδί σας είναι κακοδιάθετο ή άρρωστο, καθώς η πιθανή σύνδεση του τροφίμου με αρνητικές εμπειρίες ενδεχομένως να το αποθαρρύνει από το να το καταναλώσει στο μέλλον.
 
 
Διατροφή για να περιορίσετε τις «καούρες» ΑΠΟ ΤΟΝ ΧAΡΗ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Διευθυντή διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας neadiatrofis.gr
Ένα μεγάλο κομμάτι ανθρώπων παραπονιέται ότι υποφέρει από καούρες, είτε μετά από την κατανάλωση κάποιου γεύματος είτε και εκτός γευμάτων. Λέγοντας «καούρες» αναφερόμαστε σε ένα σύμπτωμα αυτού που ονομάζουμε γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση. Αυτές προκαλούνται όταν το περιεχόμενο του στομάχου «γυρίζει» προς τον οισοφάγο. Αυτά περιλαμβάνουν κυρίως την εκδήλωση αισθήματος καψίματος και όξινων αναγωγών, δηλαδή τις λεγόμενες «καούρες» και «ξινίλες» αντίστοιχα, που εμφανίζονται μετά την κατανάλωση φαγητού. Η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση αποτελεί το πιο συχνό πρόβλημα του γαστρεντερικού συστήματος, και υπολογίζεται ότι περίπου το 20% του ενήλικου πληθυσμού εμφανίζει τα συμπτώματα αυτά σε εβδομαδιαία βάση. Η υιοθέτηση των παρακάτω αλλαγών στον τρόπο ζωής και τις διατροφικές συνήθειες μπορεί να συμβάλλει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων:
  • Αποφύγετε την κατανάλωση μεγάλων γευμάτων και επιδιώξτε να καταναλώνετε μικρά και συχνά γεύματα: Κατανείμετε την τροφή σας σε 3 κύρια γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό) και 3 ενδιάμεσα σνακ (δεκατιανό, απογευματινό, προ ύπνου).
  • Περιορίστε το προσλαμβανόμενο λίπος:
    • Επιλέξτε γάλα και γιαούρτι χαμηλά σε λιπαρά (1,5%-2%) σε σχέση με τα αντίστοιχα πλήρη.
    • Δώστε προσοχή στην επιλογή των τυριών. Αποφύγετε αυτά που είναι πλούσια σε λιπαρά (gouda, edam, cheddar, κεφαλογραβιέρα, κασέρι) και προτιμήστε τα χαμηλά σε λιπαρά cottage, ανθότυρο, άπαχη μυζήθρα, κατίκι Δομοκού, φέτα χαμηλή σε λιπαρά.
    • Επιλέξτε κρέατα, χαμηλής περιεκτικότητας σε λίπος, όπως κοτόπουλο, γαλοπούλα, μοσχαρίσιο φιλέτο, ψαρονέφρι, χοιρινή μπριζόλα, κιμά από μοσχάρι ή από κοτόπουλο, κουνέλι. Αποφύγετε τα πλούσια σε λίπος όπως κατσίκι, αρνί και παϊδάκια. Επιπλέον, μην παραλείπετε να αφαιρείτε το ορατό λίπος.
    • Αποφύγετε τα πλούσια σε λίπος αλλαντικά όπως σαλάμι, μπέικον, μορταδέλα, πάριζα, λουκάνικα. Εναλλακτικά, επιλέξτε γαλοπούλα ή ζαμπόν βραστό από χοιρινή ωμοπλάτη.
    • Περιορίστε την κατανάλωση έτοιμων αρτοπαρασκευασμάτων, προϊόντων ζύμης και γλυκών.
  • Αποφύγετε τις μεγάλες ποσότητες αναψυκτικών, ανθρακούχων ποτών και χυμών εσπεριδοειδών (πορτοκάλι, μανταρίνι, λεμόνι, γκρέιπφρουτ).
  • Περιορίστε την κατανάλωση καφέ, σοκολάτας και αλκοόλ.
  • Αποφύγετε πικάντικα φαγητά καθώς και μυρωδικά όπως ο δυόσμος, η μέντα, το κρεμμύδι και το σκόρδο.
  • Αλλάξτε τη θέση ύπνου σας: Ξαπλώστε έχοντας το κεφάλι και τον κορμό υπερυψωμένο και αποφύγετε το ξάπλωμα για 2-3 ώρες μετά τα γεύματα. Ενδεχομένως να σας ανακουφίσει περισσότερο το ξάπλωμα στο αριστερό πλευρό.
  • Αποφύγετε τη σωματική δραστηριότητα αμέσως μετά τα γεύματα.
  • Σε περίπτωση υπερβάλλοντος σωματικού βάρους, επιδιώξτε απώλεια βάρους και αποφύγετε τα στενά ρούχα και ζώνες.
Θα πρέπει ωστόσο να αναφερθεί ότι μεταξύ των ατόμων, μπορεί να υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση ως προς τον τύπο και τις ποσότητες των τροφίμων και ποτών που προκαλούν τα συμπτώματα της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Επομένως, είναι πολύ σημαντικό, κάθε άτομο να εντοπίσει τις προσωπικές του δυσανεξίες. Για το λόγο αυτό, μια καλή πρακτική είναι η καταγραφή των τροφίμων και ποτών που προκαλούν τα συμπτώματα, καθώς και του είδους και της ώρας έναρξης των συμπτωμάτων. Έτσι, μπορούν να εντοπιστούν συγκεκριμένα τρόφιμα και ποτά που θα πρέπει να αποφεύγονται. Σε κάθε περίπτωση, η επίμονη εμφάνιση των συμπτωμάτων, ακόμη και μετά από τις επιθυμητές αλλαγές, ενδεχομένως να απαιτεί ιατρική αξιολόγηση και διερεύνηση πιθανής παθολογικής αιτιολογίας.
 
 
Σελίδα : 1 2 3 4 5 6