Συμβουλές διατροφής - Διατροφή και υγεία

Διατροφή και σκελετική υγεία για την περίοδο της εμμηνόπαυσης ΑΠΟ ΤΟΝ ΧAΡΗ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Διευθυντή διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας neadiatrofis.gr
Η εμμηνόπαυση αποτελεί μια περίοδο στη ζωή μας γυναίκας όπου οι έλλειψη οιστρογόνων καθιστά τα οστά περισσότερο ευάλωτα. Η διατροφή αποτελεί ένα πολύ σημαντικό παράγοντα που θα βοηθήσει μία γυναίκα να αντεπεξέλθει στις ιδιαίτερες ανάγκες του οργανισμού, για να προλάβει νοσήματα όπως η οστεοπόρωση. Παρακάτω παραθέτουμε τα διατροφικά πρέπει και δεν πρέπει για τη βέλτιστη σκελετική υγεία μιας υγείας την εν λόγω περίοδο της ζωής της.

Τα πρέπει
Επαρκής πρόσληψη ασβεστίου
Βασική πηγή ασβεστίου αποτελούν τα γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι, τυρί). Τρείς με τέσσερις μερίδες ημερησίως είναι απαραίτητες. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί ότι μία μερίδα αντιστοιχεί σε 1 κεσεδάκι γιαούρτι, 1 ποτήρι γάλα και 1 κομμάτι κίτρινο (κυρίως) τυρί και ένα μεγαλύτερου μεγέθους λευκό (π.χ. φέτα).Σημαντικές ποσότητες ασβεστίου εντοπίζονται στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (μπρόκολο, λάχανο, ραδίκια, σπανάκι, ), στα φασόλια, στα ολόκληρα δημητριακά, με μειωμένο όμως βαθμό απορρόφησης, ξηροί καρποί όπως τα αμύγδαλα. Επίσης ψάρια που καταναλώνονται με τα κόκαλα (π.χ. σαρδέλα), αποτελούν πολύ καλές πηγές ασβεστίου.

Επαρκής πρόσληψη βιταμίνης D
Ένας τρόπος για να συνθέτει το σώμα μας βιταμίνη D είναι η ημερήσια έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία χωρίς αντηλιακό για 15 – 20 λεπτά. Διατροφικά θα την βρούμε στα γαλακτοκομικά, στα αυγά, σε λιπαρά ψάρια, στο κρέας και σε εμπλουτισμένα προϊόντα όπως δημητριακά πρωινού, χυμοί και γάλα), τα οποία είναι σημαντικά για άτομα που δεν εκτίθενται συχνά στον ήλιο (π.χ. ηλικιωμένους).

Τα δεν πρέπει
  • Υπερκατανάλωση αλκοόλ (>2 ποτά /ημέρα ). Μπορεί να είναι τοξική για τα οστά μας.
  • Υπερβολική χρήση αλατιού
  • Δίαιτες με υπερβολικές ποσότητες πρωτεΐνης μπορούν έμμεσα να επηρεάσουν την καλή οστική υγεία
 
 
Διατροφή για να μην σπάνε τα νύχια μας ΑΠΟ ΤΟΝ ΧAΡΗ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Διευθυντή διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας neadiatrofis.gr
Τα εύθραυστα νύχια αποτελούν ένα πολύ συχνό φαινόμενο, ιδιαιτέρως στις γυναίκες. Μια από τις πιο βασικές αιτίες του φαινομένου είναι ην κακή διατροφή και η έλλειψη κάποιου θρεπτικού συστατικού. Ας δούμε λοιπόν ποια συστατικά και ελλείψεις αυτών μπορεί να σχετίζονται και να προκαλούν σπάσιμο των νυχιών :

Ασβέστιο
Αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό μέταλλο, το οποίο εκτός των άλλων σχετίζεται με την καλή υγεία των νυχιών μας. Μειωμένη πρόσληψη του αποτελεί μια συχνή αιτία που μπορεί να κάνει τα νύχια να ξεφλουδίζουν ή σπάνε. Για αρχή λοιπόν αν έχετε εντοπίσει κάτι τέτοιο ενισχύστε λίγο τα γαλακτοκομικά στη διατροφή σας.

Σίδηρος
Από τα πιο σημαντικά συστατικά στον ανθρώπινο οργανισμό. Έλλειψή του γίνεται άμεσα αισθητή. Όσον αφορά τα νύχια μας, χαμηλά επίπεδα σιδήρου σχετίζονται με αυξημένη ευθραυστότητα και λευκές γραμμές. Τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο είναι το συκώτι, το κόκκινο κρέας, τα θαλασσινά, το κοτόπουλο και λιγότερο όσπρια όπως οι φακές και πράσινα λαχανικά όπως το μπρόκολο και το σπανάκι.

Ψευδάργυρος
Ένα ιχνοστοιχείο του οποίου έλλειψη μπορεί επίσης να κάνει τα νύχια σας να σπάνε ή να έχουν άσπρα στίγματα. Πλούσια πηγή ψευδαργύρου αποτελούν τα θαλασσινά.

Αυτό που θα πρέπει να σημειωθεί είναι ότι για να φτάσουν στο σημείο τα νύχια να σπάνε σημαίνει ότι ενδεχομένως να υπάρχει μια προχωρημένη ανεπάρκεια, οπότε ενδεχομένως να χρειαστεί πέρα από τη διατροφή και κάποιο συμπλήρωμα στο συστατικό που σας λείπει.
 
 
Οι πιο συχνές απορίες για τις βιταμίνες ΑΠΟ ΤΟΝ ΧAΡΗ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Διευθυντή διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας neadiatrofis.gr
Οι βιταμίνες είναι ουσίες (οργανικές ενώσεις) απαραίτητες για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού. Χωρίς την παρουσία τους δεν θα μπορούσαμε να ζήσουμε, καθώς αποτελούν καθοριστικά συστατικά για την πραγματοποίηση των περισσοτέρων ζωτικών και μη ζωτικών διεργασιών του οργανισμού. Βρίσκονται φυσιολογικά μέσα στο σώμα μας, είναι όμως απαραίτητο να τις αναπληρώνουμε καθημερινά μέσα από τη διατροφή μας. Σε ιδιαίτερες ωστόσο περιπτώσεις όπου ο οργανισμός χρειάζεται μεγαλύτερες ποσότητες λόγω κάποιες ασθένειας ή ανεπάρκειας σε κάποια βιταμίνη ή λόγω ειδικών περιστάσεων (π.χ. αθλητές) τότε κατά περίπτωση μπορεί να χορηγηθεί κάποιο συμπλήρωμα βιταμινών. Γενικότερα, η καθημερινή κλινική πράξη δείχνει ότι στο καταναλωτικό κοινό δεν είναι πλήρως αποσαφηνισμένος σήμερα ο ρόλος των βιταμινών και επικρατεί μια σύγχυση σχετικά με την πρόσληψη τους. Παρακάτω θα συζητήσουμε ορισμένες απόψεις που επικρατούν σχετικά με αυτές και το κατά πόσο ευσταθούν.

- Οι βιταμίνες ανοίγουν την όρεξη και παχαίνουν.
Μύθος.
Τα συμπληρώματα που περιέχουν μόνο βιταμίνες μέταλλα και ιχνοστοιχεία δεν έχουν θερμίδες και άρα δεν παχαίνουν. Τα μοναδικά συμπληρώματα που μπορεί να μας δώσουν θερμίδες είναι αυτά που χρησιμοποιούνται συνήθως στα γυμναστήρια και περιέχουν πρωτεΐνες και υδατάνθρακες.

-Οι ανάγκες του κάθε οργανισμού σε βιταμίνες ποικίλλουν.
Αλήθεια.
Πραγματικά, ο κάθε οργανισμός αποτελεί μια ξεχωριστή οντότητα με ιδιαίτερες απαιτήσεις σε βιταμίνες. Για το λόγο αυτό άλλωστε δεν υπάρχει και διατροφή ή δίαιτα για όλους. Ωστόσο, για πρακτικούς λόγους οι ανάγκες σε βιταμίνες έχουν κατηγοριοποιηθεί ανάλογα με το φύλο (άνδρες, γυναίκες), με την ηλικία (παιδιά – έφηβοι, ενήλικες, ηλικιωμένοι) και με κάποιες ιδιαίτερες καταστάσεις (π.χ. εγκυμοσύνη, θηλασμός, εμμηνόπαυση, προβλήματα υγείας όπως αναιμία κ.α.).

- Μπορώ να καταναλώνω απεριόριστες ποσότητες από βιταμίνες,.
Μύθος.
Όπως για όλα τα θρεπτικά συστατικά έτσι και για τις βιταμίνες υπάρχουν συγκεκριμένες συνιστώμενες ημερήσιες δόσεις που θα πρέπει να λαμβάνονται. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι αν κάποιος καταναλώνει λίγο μεγαλύτερες ποσότητες θα δημιουργηθεί κάποιο πρόβλημα, με εξαίρεση κάποιες βιταμίνες όπως η Ε και η Α, οι οποίες αποθηκεύονται στο συκώτι και καλό είναι να μην ξεπερνάμε κατά πολύ την ημερήσια πρόσληψή τους και κάποιες περιπτώσεις όπως η συγχορήγηση με κάποια φάρμακα (π.χ. βιταμίνης Κ με κάποια αντιπηκτική θεραπεία)

- Η περιορισμένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών προκαλεί ελλείψεις σε βιταμίνες μπορεί να οδηγήσει σε διάφορες ασθένειες.
Αλήθεια
Πέρα από άλλα προβλήματα, η περιορισμένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών μπορεί να προκαλέσει ελλείψεις κυρίως στις λεγόμενες υδατοδιαλυτές βιταμίνες, όπως η C και το φυλικό οξύ. Έλλειψη βιταμίνης C μπορεί να κάνει τον οργανισμό ευπαθή σε λοιμώξεις και να μειώσει τις άμυνες του οργανισμού, να προκαλέσει πιο γρήγορη εμφάνιση ρυτίδων, ενώ σε μεγάλη ανεπάρκεια να οδηγήσει στο λεγόμενο σκορβούτο (μια κατάσταση σχετικά σπάνια σήμερα). Έλλειψη σε φυλικό οξύ μπορεί να οδηγήσει σε αναιμίες, να μειώσει την άμυνα του οργανισμού, ενώ μελέτες δείχνουν ότι μπορεί να σχετίζεται και την εμφάνιση αρτηριοσκλήρυνσης.

- Οι διάφορες τροφές περιέχουν πάντα το ίδιο ποσοστό βιταμινών.
Μύθος
Το ποσοστό των βιταμινών που περιέχεται σε ένα τρόφιμο εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως ο τρόπος καλλιέργειας, η χρήση χημικών που πολλές φορές μειώνουν την ποσότητα βιταμινών, η έκθεση ενός τροφίμου στο φως και τον αέρα, ο τρόπος συντήρησής του.

- Οι περισσότερες βιταμίνες είναι μεταβλητές, ευαίσθητες και καταστρέφονται κάτω από ορισμένες συνθήκες.
Αλήθεια
Πολλές βιταμίνες και ιδιαιτέρως η βιταμίνη C, το φυλικό οξύ, η προβιταμίνη Α, επηρεάζονται σε σημαντικό βαθμό από τις συνθήκες περιβάλλοντος, όπως τον ατμοσφαιρικό αέρα, το φως και τις υψηλές θερμοκρασίες έκθεσης και μαγειρέματος. Παρουσιάζουν αυτό που λέμε μεγάλη φωτο- και θερμοευαισθησία. Όταν για παράδειγμα ένας φρεσκοστιμένος χυμός πορτοκάλι εκτεθεί για λίγα λεπτά στο φως και τον αέρα και δεν καταναλωθεί αμέσως χάνει μεγάλο ποσοστό της θρεπτικής του αξίας.
 
 
Σελίδα : 1 2 3 4 5 6