Συμβουλές διατροφής

Σωστή διατροφή στο σχολείο ΑΠΟ ΤΟΝ ΧAΡΗ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Διευθυντή διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας neadiatrofis.gr
Κατηγορία: ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ
Το περιβάλλον του σχολείου επηρεάζει άμεσα την συνολικότερη διατροφική συμπεριφορά των παιδιών και των εφήβων. Κατά συνέπεια οι διατροφικές επιλογές στο χώρο του σχολείου μπορεί να αποτυπώνουν και τις ευρύτερες διατροφικές επιλογές τους. Ξεκινώντας λοιπόν η νέα σχολική χρονιά, παραθέτουμε ορισμένες χρήσιμες διατροφικές συμβουλές σε σχέση με τη διατροφή του παιδιού στο σχολείου.

Αναλυτικότερα :
    1. Προγραμματίστε καλύτερα τη διατροφή του παιδιού.
    2. Μην αφήνετε το παιδί να φεύγει νηστικό από το σπίτι το πρωί. Το πρωινό αποτελεί ίσως το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας και αναπόσπαστο κομμάτι ενός σωστού και ισορροπημένου διαιτολογίου, καθώς παρέχει στον οργανισμό την απαιτούμενη ενέργεια και βασικά θρεπτικά συστατικά. Ένα πλούσιο πρωινό βοηθάει την καλύτερη δυνατή λειτουργία του οργανισμού σωματική και πνευματική, δίνοντας τη δυνατότητα να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις των καθημερινών δραστηριοτήτων.
Υποδείγματα πρωινών
  • 1 ποτήρι γάλα με αρκετά δημητριακά και 1 ποτήρι φρέσκο χυμό πορτοκάλι
  • 1 γιαούρτι με αρκετά δημητριακά, 1 φρούτο κομμένο και 2-3 κουταλάκια του γλυκού μέλι
  • 1 ποτήρι από διάφορα φρούτα χτυπημένα στο μπλέντερ και 1 φέτα ψωμί ολικής αλέσεως με μέλι
  • 1 τοστ με τυρί και γαλοπούλα μαζί με 1 ποτήρι φρέσκο χυμό ή γάλα
  • 1 μικρή αραβική πίτα με τυρί και γαλοπούλα μαζί με 1 ποτήρι γάλα ή χυμός
  • 1 ποτήρι γάλα, 1 φέτα κέικ και 1 ποτήρι φρέσκο χυμό
Εκτός, όμως, από αυτές τις επιλογές, θα μπορούσε κάποιες ημέρες της εβδομάδας να αποτελεί πρωινό κάποιο τρόφιμο που έχει περισσέψει από την προηγούμενη ημέρα, και το οποίο τα παιδιά προτιμούν. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι 1 μεγάλο κομμάτι σπανακόπιτα ή τυρόπιτα μαζί με 1 ποτήρι φρέσκο χυμό πορτοκάλι, ή ακόμη και 1 κομμάτι σπιτική πίτσα που περίσσεψε, μαζί και πάλι με 1 ποτήρι φρέσκο χυμό φρούτων. Επειδή, όμως, τα παιδιά ποτέ δε θα σταματήσουν να ζητούν λιχουδιές για πρωινό κι επειδή η απαγόρευση σε κάποια τρόφιμα δε φέρνει πάντοτε τα επιθυμητά αποτελέσματα, είναι χρήσιμο 1 μόνο φορά την εβδομάδα να υπάρχει η ελευθερία στο παιδί, εφόσον αυτό το ζητήσει, να μπορεί να φάει π.χ. 1 κρουασάν ή 2-3 κουλουράκια σοκολάτας, πάντοτε όμως μαζί με 1 ποτήρι γάλα.

Αν και όλες οι προηγούμενες ιδέες φαντάζουν ότι χρειάζονται ώρες προετοιμασίας, οι οποίες δεν υπάρχουν το πρωί πριν το σχολείο, στην πραγματικότητα είναι ελάχιστος ο χρόνος που απαιτείται για ένα καλό πρωινό. Εάν, όμως, και πάλι ο χρόνος που μεσολαβεί από το ξύπνημα του παιδιού μέχρι να πάει στο σχολείο είναι περιορισμένος, αυτό που χρειάζεται είναι καλύτερη οργάνωση και όχι παράλειψη του πρωινού γεύματος. Η προετοιμασία της σχολικής τσάντας και των ρούχων του παιδιού το προηγούμενο βράδυ, γλιτώνει αρκετό από το χρόνο που έχει στη διάθεσή του το παιδί το πρωί, καθώς αντί να ψάχνει για βιβλία, να τελειώνει κάποια από τη μελέτη που θα έπρεπε να έχει κάνει το προηγούμενο απόγευμα, ή να αποφασίζει για τα ρούχα που θα φορέσει, μπορεί να απολαύσει ένα σωστό πρωινό χωρίς άγχος. Τέλος, είναι βασικό να αναφερθεί το γεγονός, ότι το παιδί δύσκολα θα πειστεί να εγκαταλείψει τα κουλουράκια σοκολάτας για ένα γιαούρτι, ή το κρουασάν για κάποιο χυμό φρούτων και ακόμη δυσκολότερα θα πειθαρχήσει σε ένα σωστό πρωινό, όταν την ίδια στιγμή βλέπει τους γονείς του να ξεκινούν τη μέρα τους μόνο με ένα καφέ. Οι πρώτοι που θα πρέπει να εφαρμόσουν όλες τις συμβουλές για υγιεινό πρωινό θα πρέπει να είναι οι γονείς. Στη συνέχεια η συζήτηση, η πειθώ, αλλά και η μίμηση που χαρακτηρίζει τα παιδιά, θα τα βοηθήσουν να προσαρμοστούν σε σωστούς τρόπους διατροφής, οι οποίοι σταδιακά θα γίνουν τρόπος ζωής.
    1. Κάντε πιο υγιεινά τα γεύματα του στο σχολείο.
      Προτιμάτε να παίρνει φαγητό από το σπίτι, υπό μορφή φρούτων σάντουιτς, αραβικής πίτας, σπιτικής πίτας, σπιτικού κέικ, ένα κουλούρι Θεσσαλονίκης, ώστε να αποφύγουμε την κατανάλωση λιπαρών γευμάτων τύπου τυρόπιτας, κρουασάν, γαριδάκια, πατατάκια κ.α.
    1. Φροντίστε να παίρνει τουλάχιστον 2 – 3 μικρά γεύματα στο σχολείο, τα οποία θα τρώει σε ξεχωριστά διαλείμματα και όχι μια και έξω. Ένα εξ’ αυτών καλό είναι να είναι ένα φρούτο.
 
 
Γνωρίστε την ευεργετική ρεσβερατρόλη ΑΠΟ ΤΟΝ ΧAΡΗ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Διευθυντή διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας neadiatrofis.gr
Κατηγορία: ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ
Η ρεσβερατρόλη είναι μια φυσική φαινολική ουσία της κατηγορίας των φυτοαλεξινών. Αποτελεί μια φυτοχημική ουσία με αντιβιοτική δράση που παράγεται από διάφορα φυτά όταν δέχονται επίθεση από παθογόνους μικροοργανσιμούς, όπως τα βακτήρια και οι μύκητες. Επίσης, η ρεσβερατρόλη, όπως και άλλες πολυφαινόλες, προστατεύει τα φυτά από επιβλαβείς οξειδώσεις και χαμηλές θερμοκρασίες. Με την αντιοξειδωτική της δράση προστατεύει βασικά βιομόρια, όπως πρωτεΐνες, σάκχαρα, λιπίδια μεμβρανών των κυττάρων καθώς και το DNA των κυττάρων από πιθανές οξειδωτικές βλάβες.
Βρίσκεται κυρίως σε υψηλές συγκεντρώσεις στη φλούδα των σταφυλιών και ιδιαίτερα των κόκκινων σταφυλιών, στα φύλλα ευκαλύπτου και ελάτου, στους ξηρούς καρπούς, στα μούρα, και σε μικρότερες ποσότητες έχει βρεθεί σε 70 ακόμη φυτικά προϊόντα. Η περιεκτικότητα στη φλούδα των φρέσκων κόκκινων σταφυλιών σε ρεσβερατρόλη είναι 50-100 μg/g, ενώ στο κόκκινο κρασί μπορεί να βρεθεί σε συγκεντρώσεις 1,5-3 mg/L. Πλέον, έχουν αναπτυχθεί και συμπληρώματα διατροφής που περιέχουν σημαντικές ποσότητες ρεσβερατρόλης
Αφορμή για την ενασχόληση της επιστημονικής κοινότητας με την εν λόγω ουσία αποτέλεσε το λεγόμενο «γαλλικό παράδοξο», δηλαδή η σχετικά χαμηλή συχνότητα της καρδιαγγειακής νόσου στο γαλλικό πληθυσμό, παρά τη σχετικά υψηλή κατανάλωση τροφών πλουσίων σε κεκορεσμένα λίπη. Αυτή η «καρδιοπροστασία» που εμφάνιζε ο γαλλικός πληθυσμός φάνηκε ότι μπορεί να οφείλεται στην τακτική μέτρια κατανάλωση κόκκινου κρασιού. H μέτρια κατανάλωση οινοπνεύματος από οποιουδήποτε τύπου οινοπνευματώδες ποτό φαίνεται να είναι επωφελής. Όμως σε διάφορες μελέτες έχει φανεί ότι η κατανάλωση κόκκινου κρασιού  είναι περισσότερο προστατευτική για τη στεφανιαία νόσο σε σύγκριση με τα άλλα οινοπνευματώδη ποτά, γεγονός που μπορεί να αποδοθεί στις πολυφαινόλες της φλούδας των κόκκινων σταφυλιών, όπως η ρεσβερατρόλη.
Οι επιδράσεις της ρεσβερατρόλης αποτελούν σήμερα αντικείμενο πολλών μελετών σε πειραματόζωα και στον άνθρωπο. Η ουσία αυτή υποτέθηκε ότι θα μπορούσε να αποτελέσει το «κλειδί» που ανοίγει την πόρτα της μακροζωίας. Βέβαια, τα αποτελέσματά των μελετών για την επίδρασή της στη διάρκεια ζωής πολλών πειραματικών μοντέλων οργανισμών παραμένουν αμφιλεγόμενα.
Οι μελέτες στα πειραματόζωα (κυρίως σε ποντίκια και αρουραίους) αναφορικά με τη δράση της ρεσβερατρόλης έδειξαν τα εξής:
Πρόληψη καρκίνου: Αντικαρκινικές ιδιότητες. Φαίνεται ότι μπορεί να εμποδίσει την ανάπτυξη κάποιων τύπων καρκίνου, κατά βάση καρκίνου του δέρματος και του γαστρεντερικού συστήματος.
Καρδιοπροστατευτικές επιδράσεις: η προστασία επιτυγχάνεται μέσω της παρεμπόδισης της δημιουργίας αθηρωματικής πλάκας. Μηχανισμοί είναι η αναστολή της οξείδωσης της LDL χοληστερόλης, η αύξηση της σύνθεσης αγγειοδιασταλτικών μορίων, η μείωση της πυκνότητας του αίματος (αναστολή συσσώρευσης αιμοπεταλίων και έκφρασης χημειοτακτικών μορίων), καθώς και η ελάττωση του πολλ/σμού των αγγειακών λείων μυικών κυττάρων που συσσωρεύονται στην αθηρωματική πλάκα.
Αντιδιαβητικές επιδράσεις: Οι μελέτες σε τρωκτικά έχουν δείξει ότι η ρεσβερατρόλη κατέχει υπογλυκαιμικές και υπολιπιδαιμικές ιδιότητες. Βελτιώνει συνήθη συμπτώματα του διαβήτη, όπως η πολυφαγία και ο πολυδιψία.
Η ρεσβερατρόλη φάνηκε επίσης ότι έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση με χαρακτηριστική την προστασία από την ανάπτυξη αρθρίτιδας. Παράλληλα, έχουν αναφερθεί και νευροπροστατευτικές επιδράσεις, όπως ο ανασταλτικός ρόλος της στην παθογένεση νευροεκφυλιστικών παθήσεων (π.χ. νόσος Alzheimer). Επίσης, στα πειραματόζωα υπάρχουν αναφορές και για αντι-ιική δράση της ρεσβερατρόλης. Επιπρόσθετα, κάποιες μελέτες δείχνουν ότι μπορεί σε κάποιο βαθμό να μετριάσει τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης, αφού η ρεσβερατρόλη είναι ένα φυτοοιστρογόνο, δηλαδή μια ουσία που μπορεί να μιμηθεί τη δράση των οιστρογόνων.
Τέλος, πρόσφατες μελέτες της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ σε ποντίκια έδειξαν ότι η ρεσβερατρόλη αυξάνει τη δραστηριότητα των μιτοχονδρίων, των μονάδων παραγωγής ενέργειας των κυττάρων, τα οποία είναι ζωτικής σημασίας για τη μακροζωία και τη γενικότερη υγεία.
 
 
Λύσεις για να πείσετε το παιδί σας να τρώει σωστά ΑΠΟ ΤΟΝ ΧAΡΗ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Διευθυντή διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας neadiatrofis.gr
Κατηγορία: ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ
Η άρνηση πολλών παιδιών να καταναλώσουν τρόφιμα υψηλής θρεπτικής αξίας και η μονοτονία και εμμονή τους σε συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές, αποτελεί ένα φαινόμενο αρκετά συχνό. Μια οδηγία προς τους γονείς, που θα μπορούσε να βοηθήσει προς την κατεύθυνση της ευκολότερης εισαγωγής και αποδοχής νέων γεύσεων από ένα παιδί, είναι το να σερβίρετε το νέο τρόφιμο στην αρχή του γεύματος και σε ευχάριστο κλίμα. Η αυξημένη πείνα του παιδιού στην αρχή του γεύματος θα ενισχύσει την πιθανότητα να δοκιμάσει το νέο τρόφιμο. Από την άλλη, έχει φανεί ότι όταν το παιδί συνδέει τη δοκιμή ενός νέου τροφίμου με θετικά συναισθήματα οι πιθανότητες αποδοχής του αυξάνονται. Γι’ αυτό το λόγο, προσπαθήστε να προσφέρετε ένα νέο τρόφιμο σε ευχάριστη ατμόσφαιρα και με καλή διάθεση και αποφύγετε τη δοκιμή όταν το παιδί σας είναι κακοδιάθετο ή άρρωστο, καθώς η πιθανή σύνδεση του τροφίμου με αρνητικές εμπειρίες ενδεχομένως να το αποθαρρύνει από το να το καταναλώσει στο μέλλον.
 
 
Σελίδα : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16