Συμβουλές διατροφής

O μύθος της φακής και του σιδήρου ΑΠΟ ΤΟΝ ΧAΡΗ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Διευθυντή διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας neadiatrofis.gr
Κατηγορία: ΤΡΟΦΙΜΑ ΚΑΙ ΡΟΦΗΜΑΤΑ
Ρωτώντας κάποιον που έχει χαμηλό σίδηρο τι τρώει για να τον ανεβάσει, το πρώτο που θα σας πει είναι φακές. Όπως και οι περισσότερες μαμάδες, προτιμούν τις φακές στη διατροφή ενός παιδιού για να μην του λείψει ο σίδηρος. Μάταια όμως. Ο σίδηρος τόσο στις φακές όσο και σε όλα τα φυτικής προέλευσης τρόφιμα απορροφάται σε πολύ μικρό ποσοστό που κυμαίνεται από 0,5 – 6 %. Το γεγονός αυτό οφείλεται στο ότι περιέχεται σε τέτοια μορφή που δεν είναι καλά αφομοιώσιμη από τον οργανισμό μας. Φυσικά αυτό σε καμία περίπτωση δεν μειώνει τη θρεπτική αξία της φακής. Ωστόσο, αν για κάποιο λόγο θέλετε να ανεβάσετε το σίδηρό σας ή να μην σας πέφτει εύκολα, μην βασίζεστε σε αυτή. Βάλτε περισσότερο κόκκινο κρέας (μοσχάρι και χοιρινό), θαλασσινά και συκώτι στη διατροφή σας. Επίσης, το θέμα της απορρόφησης του σιδήρου από μία τροφή επηρεάζεται από ποικίλους παράγοντες και θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα. Τρόφιμα που βοηθούν την καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου είναι αυτά που περιέχουν υψηλά ποσά βιταμίνης C, όπως τα ακτινίδια, το μπρόκολο, οι φράουλες, το πορτοκάλι, το μανταρίνι, τα σταφύλια, το σπανάκι, το λεμόνι. Για το λόγο αυτό όταν καταναλώνεται μια πηγή σιδήρου, π.χ. κρέας ή θαλασσινά ή έστω και φακές , βάλτε αρκετό λεμόνι ή συνοδέψτε με ένα φρεσκοστιμμένο χυμό εσπεριδοειδών.
 
 
Προσοχή στα trans λιπαρά στη διατροφή σας ΑΠΟ ΤΟΝ ΧAΡΗ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Διευθυντή διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας neadiatrofis.gr
Κατηγορία: ΤΡΟΦΙΜΑ ΚΑΙ ΡΟΦΗΜΑΤΑ
Τα λιπαρά αποτελούν μια κατηγορία θρεπτικών συστατικών που διακρίνεται σε πολλές υποκατηγορίες, όπως τα κορεσμένα, τα μονοακόρεστα και τα πολυακόρεστα Μια ιδιαίτερη κατηγορία λιπαρών οξέων αποτελούν τα trans. Στην πραγματικότητα δεν αποτελούν εντελώς ξεχωριστή κατηγορία, αλλά πολυακόρεστα λιπαρά τα οποία λόγω θερμικής κυρίως επεξεργασίας έχουν αλλοιωθεί. Τα trans λιπαρά οξέα αποτελούν τα κατεξοχήν επιβλαβή λιπαρά. Ενοχοποιούνται σήμερα για προβλήματα που αφορούν την καρδιά και τα αγγεία, με κυριότερο αυτό της αρτηριοσκλήρυνσης. Τρόφιμα τα οποία περιέχουν trans λιπαρά είναι όλα εκείνα τα οποία μαγειρεύονται – τηγανίζονται, ψήνονται – με σπορέλαια, όπως πατατάκια, γαριδάκια, τηγανητές πατάτες, μπισκότα, τηγανισμένα λαχανικά, π.χ. Onion rings, αρτοσκευάσματα τύπου κρουασάν, έτοιμες ζύμες κ.λ.π. Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι θα πρέπει να περιορίσουμε στο ελάχιστο την κατανάλωση trans λιπαρών οξέων στη διατροφή μας, με στόχο την πρόληψη δημιουργίας δυσάρεστων για τον οργανισμό μας καταστάσεων.
 
 
Διατροφή για να περιορίσετε τις «καούρες» ΑΠΟ ΤΟΝ ΧAΡΗ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Διευθυντή διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας neadiatrofis.gr
Κατηγορία: ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ
Ένα μεγάλο κομμάτι ανθρώπων παραπονιέται ότι υποφέρει από καούρες, είτε μετά από την κατανάλωση κάποιου γεύματος είτε και εκτός γευμάτων. Λέγοντας «καούρες» αναφερόμαστε σε ένα σύμπτωμα αυτού που ονομάζουμε γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση. Αυτές προκαλούνται όταν το περιεχόμενο του στομάχου «γυρίζει» προς τον οισοφάγο. Αυτά περιλαμβάνουν κυρίως την εκδήλωση αισθήματος καψίματος και όξινων αναγωγών, δηλαδή τις λεγόμενες «καούρες» και «ξινίλες» αντίστοιχα, που εμφανίζονται μετά την κατανάλωση φαγητού. Η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση αποτελεί το πιο συχνό πρόβλημα του γαστρεντερικού συστήματος, και υπολογίζεται ότι περίπου το 20% του ενήλικου πληθυσμού εμφανίζει τα συμπτώματα αυτά σε εβδομαδιαία βάση. Η υιοθέτηση των παρακάτω αλλαγών στον τρόπο ζωής και τις διατροφικές συνήθειες μπορεί να συμβάλλει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων:
  • Αποφύγετε την κατανάλωση μεγάλων γευμάτων και επιδιώξτε να καταναλώνετε μικρά και συχνά γεύματα: Κατανείμετε την τροφή σας σε 3 κύρια γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό) και 3 ενδιάμεσα σνακ (δεκατιανό, απογευματινό, προ ύπνου).
  • Περιορίστε το προσλαμβανόμενο λίπος:
    • Επιλέξτε γάλα και γιαούρτι χαμηλά σε λιπαρά (1,5%-2%) σε σχέση με τα αντίστοιχα πλήρη.
    • Δώστε προσοχή στην επιλογή των τυριών. Αποφύγετε αυτά που είναι πλούσια σε λιπαρά (gouda, edam, cheddar, κεφαλογραβιέρα, κασέρι) και προτιμήστε τα χαμηλά σε λιπαρά cottage, ανθότυρο, άπαχη μυζήθρα, κατίκι Δομοκού, φέτα χαμηλή σε λιπαρά.
    • Επιλέξτε κρέατα, χαμηλής περιεκτικότητας σε λίπος, όπως κοτόπουλο, γαλοπούλα, μοσχαρίσιο φιλέτο, ψαρονέφρι, χοιρινή μπριζόλα, κιμά από μοσχάρι ή από κοτόπουλο, κουνέλι. Αποφύγετε τα πλούσια σε λίπος όπως κατσίκι, αρνί και παϊδάκια. Επιπλέον, μην παραλείπετε να αφαιρείτε το ορατό λίπος.
    • Αποφύγετε τα πλούσια σε λίπος αλλαντικά όπως σαλάμι, μπέικον, μορταδέλα, πάριζα, λουκάνικα. Εναλλακτικά, επιλέξτε γαλοπούλα ή ζαμπόν βραστό από χοιρινή ωμοπλάτη.
    • Περιορίστε την κατανάλωση έτοιμων αρτοπαρασκευασμάτων, προϊόντων ζύμης και γλυκών.
  • Αποφύγετε τις μεγάλες ποσότητες αναψυκτικών, ανθρακούχων ποτών και χυμών εσπεριδοειδών (πορτοκάλι, μανταρίνι, λεμόνι, γκρέιπφρουτ).
  • Περιορίστε την κατανάλωση καφέ, σοκολάτας και αλκοόλ.
  • Αποφύγετε πικάντικα φαγητά καθώς και μυρωδικά όπως ο δυόσμος, η μέντα, το κρεμμύδι και το σκόρδο.
  • Αλλάξτε τη θέση ύπνου σας: Ξαπλώστε έχοντας το κεφάλι και τον κορμό υπερυψωμένο και αποφύγετε το ξάπλωμα για 2-3 ώρες μετά τα γεύματα. Ενδεχομένως να σας ανακουφίσει περισσότερο το ξάπλωμα στο αριστερό πλευρό.
  • Αποφύγετε τη σωματική δραστηριότητα αμέσως μετά τα γεύματα.
  • Σε περίπτωση υπερβάλλοντος σωματικού βάρους, επιδιώξτε απώλεια βάρους και αποφύγετε τα στενά ρούχα και ζώνες.
Θα πρέπει ωστόσο να αναφερθεί ότι μεταξύ των ατόμων, μπορεί να υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση ως προς τον τύπο και τις ποσότητες των τροφίμων και ποτών που προκαλούν τα συμπτώματα της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Επομένως, είναι πολύ σημαντικό, κάθε άτομο να εντοπίσει τις προσωπικές του δυσανεξίες. Για το λόγο αυτό, μια καλή πρακτική είναι η καταγραφή των τροφίμων και ποτών που προκαλούν τα συμπτώματα, καθώς και του είδους και της ώρας έναρξης των συμπτωμάτων. Έτσι, μπορούν να εντοπιστούν συγκεκριμένα τρόφιμα και ποτά που θα πρέπει να αποφεύγονται. Σε κάθε περίπτωση, η επίμονη εμφάνιση των συμπτωμάτων, ακόμη και μετά από τις επιθυμητές αλλαγές, ενδεχομένως να απαιτεί ιατρική αξιολόγηση και διερεύνηση πιθανής παθολογικής αιτιολογίας.
 
 
Σελίδα : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16